İnsanların yurt dışında bir yere
gidebilmesinin önündeki en büyük engel genellikle vize işlemleridir. Vize,
yabancı bir ülkeye istenilen zamanda giriş yapabilmek için o ülkenin yüksek
makamlarından alınan bir giriş iznidir. Her ne kadar seyahat özgürlüğü
insanların temel hakları arasında yer alsa da bu süreçte devletler ülkeye
girecek olan yabancıları seçme konusunda tam yetkiye sahiptirler. Bu
uluslararası hukuk ilkesi doğrultusunda devletlere verilen bir haktır. Vize
alma konusunda önem verilmesi birçok konu vardır. Ancak öncelikle insanların
vize işlemlerini ne şekilde yapacaklarını ve hangi evrakları hazırlamaları
gerektiğini bilmeleri gerekiyor. Vizeyi alabileceğiniz kuruluşlar şunlardır:
·
Seyahat edilecek ülkenin büyükelçiliğinin konsolosluk
bölümünden
·
O ülkenin başkonsolosluğundan
·
Fahri başkonsolosluklarından
·
Fahri konsolosluklarından
Vize işlemlerinizi
yaptırabiliyorsunuz. Bu süreçte en önemli konu mutlaka kendi ikametinizin
bulunduğu yerdeki kurumdan işlem yaptırmanızdır. Eğer bulunduğunuz yerde
başkonsolosluk ya da konsolosluk yoksa işleminizi en yakın yerdeki
temsilciliklere yaptırabilirsiniz.
Vize Alırken Hazırlanan Temel Evraklar
Vize alırken hazır bulundurulması gereken birtakım evraklar vardır. Bu evraklar içerisinde ilk olarak
bulundurulması gereken pasaporttur. Pasaportlar 10 yıl geçerlidir. Eğer ilk
defa vize alacaksanız muhtemelen pasaportunuz yeni olacaktır. Eğer
geçerliliğini yitirmiş olan bir pasaport ise mutlaka bunun değiştirilmesi
gerekiyor. Pasaportun vize bitiş tarihinden 6 ay sonrasına kadar geçerli olması
son derece önemlidir.
Diğer evrakların hazırlanma
süreci kişiden kişiye değişen bir durumdur. Eğitim amaçlı giden biri ile turizm
amaçlı olarak giden insanların evraklarında farklılık olacaktır. Bu evrakları
hazırlama süreci en fazla iki gün gibi bir süreyi kapsayacaktır. Evraklarınızın
içerisinde mutlaka nüfus cüzdanı fotokopisi, vesikalık resim, banka hesap
bilgileriniz gibi dokümanlar bulunmalıdır. Bunlar temel evraklardır ve
herkesten istenilmektedir. Bazen gidiş amacınıza göre ek evrak istenme durumu
da olabiliyor.
Evrakların eksik olması bu
sürecin olumsuz sonuçlanmasına ya da daha da uzamasına neden olacaktır.
Fotoğrafların biyometrik olmasına ve istenilen boyutlarda olmasına da mutlaka
özen göstermelisiniz. Başvuru formunu eksiksiz olarak doldurup başvuru
dosyasına eklemelisiniz.
Vize Randevusu Nedir?
Vize randevusu vize evraklarınızı
teslim ettikten sonra yetkililerin sizinle görüşme aşamasıdır. Bu görüşmelerde
evraklarınızdaki bilgiler incelenir ve seyahat amacınıza dair sizlere sorular
sorulur. Sorulan sorulara doğru ve net yanıtlar vermeniz karşı tarafı ikna
etmeniz açısından son derece önemlidir. Evraklarınızı hazırladığınız seyahat
amacınızın dışında bir amaç dile getirmek vize alım sürecini sekteye uğratacaktır.
Bazı ülkeler vize randevusuna çok büyük önem vermektedir. Bu nedenle sizlere
yöneltilebilecek sorulara hazırlıklı gitmeniz onların karşısında kararlı
davranmanıza yardımcı olacaktır. Seyahat tarihinizden en az bir ay öncesinden
bu vize randevusunu almış olmanız gerekiyor. Bazı ülkelerin vize kuyruğu çok
yoğun olduğu için verilen randevu tarihi çok geç olabiliyor bu da
yolculuğunuzun aksamasına neden olacaktır.
Parmak İzi Ve Vize Başvuru Ücreti
Vize başvurusu başarılı geçen insanlar bu süreçten sonra parmak izi uygulamasına giriyorlar. Bu uygulama ilk defa vize alan insanlar için geçerlidir. Schengen ülkeleri 2014 yılından itibaren parmak izi uygulamasını zorunlu kılmaktadır. 5 yıl boyunca geçerli olan parmak izi bu süre içerisinde yenilenmiyor. Ancak özel durumlarda kişilerden yeniden parmak izi istenebiliyor. Vize başvuru ücreti de parmak izi uygulaması tamamlandıktan sonra ödenir. Gerekli bankalara vize harcı ödendikten sonra bankadan alınan dekontta dosyaya eklenir ve gerekli tüm evraklar tamamlanmış olur. Başvuru ücreti TL ya da döviz cinsinden yatırılabiliyor. Bu durum da ülkelerin kendi vize politikalarına göre değişen bir durumdur.